نتایج کلیدی:

·        انتخاب یک پنجره غذایی 8 ساعته که از ساعت 7 صبح شروع می شود برای کاهش وزن موثرتر از یک برنامه غذایی 12 ساعته ی معمولی است.

·        این مداخله به طور بالقوه می تواند برای درمان چاقی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار گیرد.

·        افرادی که پنجره ی زمانی غذا خوردن خود را به صبح زود تا بعدالظهر(7 صبح تا 3 بعدالظهر) محدود می کنند، شاهد بهبود خلق و خوی خود بودند.

به گفته ی محققان، نوعی روزه داری متناوب که در آن غذا خوردن با محدودیت زمانی در طول روز انجام می شود، چنانچه از صبح زود شروع شود، ممکن است نسبت به عادات غذایی تیپیک برای کاهش وزن موثرتر باشد.

پرفسور حمیرا جمشید، استادیار علوم و ریاضیات تلفیقی در دانشگاه حبیب در کراچی، پاکستان، و همکارانش به دنبال این بودند که بفهمند آیا زمانی که در آن فرد غذا خوردن با محدودیت زمانی را در طول روز آغاز می‌کند بر کاهش وزن و سایر نتایج این روش تأثیر می‌گذارد یا خیر؟

آنها دریافتند که در مقایسه با غذا خوردن عادی در یک دوره 12 ساعته یا بیشتر انجام می شود، غذا خوردن با محدودیت زمانی که از صبح زود شروع شود (eTRE) هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش فشار خون دیاستولیک موثرتر است.

آنها نوشتند که این مداخله ممکن است درمان موثری برای چاقی و فشار خون بالا باشد، این یافته ها با یافته های تحقیقات قبلی که همچنین روزه داری متناوب را با کاهش وزن و فوایدی برای بیماران مبتلا به چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط می کند، مطابقت دارد.

در این کارآزمایی بالینی تصادفی که در JAMA Internal Medicine منتشر شد، 90 نفر ( 80 درصد زن) در یک مداخله ی کاهش وزن با محدودیت انرژِی شرکت کردند. این افراد به طور تصادفی در گروه کنترل یاeTRE ، قرار گرفتند. درمان کاهش وزن با محدودیت انرژی، شامل یک جلسه ی مشاوره انفرادی با یک متخصص تغذیه بود که در آن به شرکت کنندگان آموزش داده شد که بین 75 تا 150 دقیقه در هفته ورزش کنند و رژیمی را دنبال کنند که 500 کیلوکالری در روز کمتر از انرژی مصرفی آنها در حالت استراحت است.

افرادی که در گروه کنترل بودند، مجاز بودند که یک دوره ی 12 ساعته یا بیشتر را برای غذا خوردن خود انتخاب کنند، با تقلید از عادات زمان بندی معمول ​​وعده های غذایی در ایالات متحده، و کسانی که در گروهeTRE  بودند، باید تنها بین ساعت 7 صبح تا 3 بعد از ظهر غذا می خوردند. محققان نوشتند که میزان پایبندی خوب بود و خاطرنشان کردند که هر دو گروه حداقل 6 روز در هفته به رژیم غذایی خود پایبند بودند و در بازه زمانی تعیین شده غذا می خوردند. شرکت‌کنندگان در گروه کنترل به‌طور میانگین 12.3 ساعت غذا خوردند، در حالی که شرکت کنندگان در گروه غذا خوردن با محدودیت زمانی، در طول متوسط ​​زمانی 7.6 ساعت غذا خوردند - یک تفاوت 4.8 ساعتی (P < .001).

هر دو گروه به طور مشابه از پنجره غذا خوردن خود راضی بودند و 41 درصد در گروه eTRE گزارش دادند که می‌خواهند این مداخله را ادامه دهند. در میان کسانی که eTRE را امتحان کردند، 28٪ گفتند که قصد دارند در ساعات 7 صبح تا 3 بعد از ظهر به خوردن ادامه دهند و بقیه خواهان یک پنجره غذایی با محدودیت زمانی متفاوت بودند.

شرکت کنندگان در گروه کنترل[1] و گروه eTRE[2]، به کاهش وزن معنی دار بالینی دست یافتند، اما گروهeTRE  کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند- 2.3 کیلوگرم بیشتر از گروه کنترل که حدودا 50٪ بهبود در کاهش وزن نسبت به گروه کنترل محسوب می شد. علاوه بر این، افرادی که در گروه eTRE بودند، به طور متوسط فشار خون دیاستولیک خود را به میزان 4 میلی‌متر جیوه  کاهش دادند[3].

محققان همچنین دریافتند که eTRE در بهبود اختلالات خلقی مؤثرتر است. اما هیچ تفاوت آماری معنی داری در کاهش چربی، نسبت کاهش چربی به کاهش وزن، فشار خون سیستولیک، سطح انسولین، ضربان قلب یا سایر اندازه گیری ها وجود نداشت.

محققان نوشتند که این کارآزمایی «زمینه مهمی» را برای تحقیقات در حوزه ی روزه داری متناوب در آینده فراهم کرد، در مطالعات آینده می‌توان ارزیابی کرد که چه کسی می‌تواند به غذا خوردن با محدودیت زمانی پایبند باشد و اینکه آیا مدت یا زمان پنجره غذا خوردن بر نتایج تأثیر می‌گذارد یا خیر؟

آنها نتیجه گیری کردند که مداخله یeTRE ، باید به عنوان یک رویکرد کم هزینه و با سهولت اجرا برای بهبود سلامت و درمان بیماری، بیشتر مورد آزمایش قرار گیرد.

منبع:

https://www.healio.com/news/primary-care/20220823/timerestricted-eating-starting-early-in-the-morning-offers-benefits

 



[1]4.0 kg [4.2%]; 95% CI, 5.1 to 2.9 kg

[2]6.3 kg [5.7%]; 95% CI, 7.4 to 5.2 kg

[3]95% CI, 8 to 0 mm Hg; P = .04